fredag 15 maj 2009

inlägg tolv: tempura!?

igår sa ken att hans kollega skulle ta me oss på koreansk traditionell tempura! va roligt, men sen när är tempura koreanskt, tänkte jag. sa inget, för orka klaga på mat, mat är ju alltid bra! så idag när vi är framme vid våran destination får jag en smärre shock. ett TEMPEL. inte tempura. alltså, vi skulle vandra genom skogen till en buddistiskt tempel. inte sitta på en restaurang och äta friterade räkor. förstå min förvirring...

men det löste sej! templet och vägen dit var otroligt vacker, och efter det gick vi till spongy igen och åt deras underbara buffé, innehållandes bland annat tempura!



innan vi riktigt kom in i skogen fanns denna vackra port,
förstora bilden för att se detaljerna på dekorationerna!


fanns sånna här högar av sten lite överallt längs vägen,
men tyckte just denna runt trädet var speciellt fin!
man skulle lägga en sten ovanpå de högsta för att göra
"högen" högre, det skulle bringa tur om man lyckades.


mitt försök inringat där, vet inte om det räknas
som bra eller dålig tur... hjälp! vad tycker ni!?


såhär mysigt var det hela vägen upp till templet.


halvvägs drack vi lite välbehövt vatten!
som den svenne jag är kändes det väl lite sådär
att dricka vatten ur muggar som halva daejeon
använt, men har ingen magsjuka än så länge iaf...


inte templet, men random fint hus på vägen dit.


framme vid templet står jag och ser koko ut.
fanns så mycket mer att fota, helt otroligt vackert
var det, men det var så lungt och där inne satt nunnorna
och städade, läste heliga skrifter och bara var så... naturliga.
skulle kännts så dumt och komma där och köra upp en
kamera rakt i deras ansikten, så det fick faktiskt vara.

1 kommentar:

  1. Ser så himla fint ut.
    Önskar jag hade kunnat se det med egna ögon!

    SvaraRadera